Zespoły Scena Tradycji 2025
Na Folkowisku występują artyści z różnych regionów Polski i Europy, którzy najczęściej są w pewien sposób powiązani (choć nie zawsze) z muzyką folkową. Daltego też powstała Scena Tradycji. Wśród tegorocznych wykonawców znajdziesz takie zespoły jak Tęgie Chłopy, Teatr Złoty Róg, czy też Kasi Chodoń. Każdy z naszych wykonawców ma swój niepowtarzalny styl i charakter, a razem tworzą bogaty i różnorodny repertuar. Zapraszamy do zapoznania się z ich twórczością i dołączenia do wspólnej zabawy na Festiwalu Folkowisko!



TĘGIE CHŁOPY

Jeden z najbardziej rozpoznawalnych zespołów związanych ze sceną tradycji. kontynuuje tradycje muzyki tanecznej Kielecczyzny w jej autentycznej i niestylizowanej formie.
Repertuarem i instrumentarium nawiązuje do najlepszych wzorów – tradycyjnych kapel ogrywających dawniej wesela i wiejskie zabawy w okolicach Łagowa i Opatowa, m.in. kapeli braci Witkowskich z Orłowin, Krakowiaków ze Zbelutki, Antoniego Witkowskiego z Cisowa i wielu innych


TEATR ZŁOTY RÓG

Jest to grupa obrzędowa złożona z sympatyków folkloru krakowskiego. Nawiązują swoją działalnością do teatrów regionalnych, upowszechniają dawne zwyczaje i tradycje, szukając inspiracji zarówno w twórczości artystów młodopolskich, zapomnianych artystów lokalnych, jak i w pamięci rodowitych mieszkańców. Działamy przy Towarzystwie Przyjaciół Bronowic. W Scenę Tradycji Folkowiska angażują się od edycji “wesele”, gdzie po raz pierwszy uczestniczyli w fabularyzowanej potańcówce. Tworząc oprawę sceniczną potańcówki fabularyzowanej.
KAPELA KASI CHODOŃ

Członkowie grupy od 2013 roku prowadzą badania terenowe wśród śpiewaków i kapel regionu krakowskiego. Efektem jest repertuar oparty o krakowiaki, polki, chodzone i walczyki, skłaniający się ku północnym rubieżom ziemi krakowskiej.
Brzmienie kapeli opiera się na charakterystycznej dla regionu heligonce, uzupełnionej o śpiew i baraban.


KAPELA DEJCIE POZÓR

Szykujcie się na prawdziwą śląską potańcówkę!
Kapela Dejcie Pozór – zespół gra tradycyjną śląską muzykę do tańca na instrumentach smyczkowych (skrzypce, wiolonczela) i barabanie. Poza koncertami, przygrywa do potańcówek, prowadzi warsztaty i inne działania kreatywne promujące muzykę, tańce i kulturę śląską. Zarówno dla dorosłych jak i dzieci. Grali i uczyli tańców m.in. podczas Festiwalu Wszystkie Mazurki Świata w Warszawie, czy w ramach weekendu śląskiego w „Niepodległa. Miejsce spotkań” oraz kilkukrotnie w ramach Industriady w Katowicach i w Chorzowie. Kapela zdobyła pierwsze miejsce w konkursie „Powstańcze Śpiewanie” w Mysłowicach, jest też laureatem Festiwalu Pieśni Tradycyjnej w MDK Ligota w Katowicach. Byli współtwórcami śląskiego odcinka „Dzikiej muzyki” programu kręconego dla TVP Kultura o muzyce tradycyjnej z różnych regionów Polski. Współtworzą od strony muzycznej przedstawienia teatralne i kabaretowe. Organizują lokalnie potańcówki z muzyką śląską. Obecnie prowadzą w Muzeum Etnograficznym w Chorzowie Dygającą Kapelę.
Trzon zespołu tworzy małżeństwo:
Karo Przewłoka gra na skrzypcach i śpiewa, absolwentka Akademii Muzycznej w Katowicach na wydziale muzyki tradycyjnej. Laureatka Konkursu Nowa Tradycja organizowanego przez program Drugi Polskiego Radia, stypendystka Ministra Kultury w dziedzinie animacji i edukacji kulturalnej.
Aleksander Olo Mateja gra na basach.
Tancerz nie tylko tańców tradycyjnych.
KAPELA WYCZÓŁKI

Odtwarza dawną muzykę wiejską wsi wchłoniętych przez Warszawę, Urzecza (regionu rozciągniętego wzdłuż Wisły od warszawskich dzielnic Czerniaków i Saska Kępa, po Czersk i Wilgę) oraz podwarszawskiej części Mazowsza Polnego (okolic Pruszkowa, Grodziska Mazowieckiego, Ożarowa Mazowieckiego).
Najważniejszym źródłem repertuaru dla Kapeli Wyczółki są zapisy Oskara Kolberga. Nazwa grupy pochodzi od ulubionej „warszawskiej” wsi Piotra – Wyczółek, będących obecnie w granicach dzielnicy Ursynów.

WIECZÓR POTAŃCÓWEK

ZWIEŻE

To rodzinna kapela, której członkowie od lat związani są ze sceną polskiej muzyki tradycyjnej.
Grają melodie z okolic Radomia, Opoczna, Rawy, ulubione oberki i mazurki po Janie Kędzierskim, Marianie Lipcu, Gacach, Łomżach, Fiderku i wielu innych muzykantach.
Jak mówią o sobie: “Gramy prosto, ładnie i nierówno.”
KAPELA ZDZISŁAWA KWAPIŃSKIEGO

Została założona już w latach ’80-tych. Trzonem zespołu zawsze był jej lider – Zdzisław Kwapiński.
Przez wszystkie lata działalności współpracowało z nim wielu muzyków, jednak podstawowy skład obejmuje jeszcze harmonistę Tadeusza Salbuta oraz bębniarza Stanisława Gunię.
Przy niektórych okazjach występują wraz z nimi śpiewaczki: Pani Zofia Gunia i jej córki, Ksawera i Joanna.


KAPELA OZIMKOWICZA

Pan Ozimkowicz był siedemnastowiecznym jarosławskim złotnikiem i tłumaczem języka perskiego. Tak jak on, członkowie Kapeli pochodzą z okolic Przemyśla i Jarosławia.
Skupiają się na muzyce, śpiewie i tańcu z rodzimego Pogórza Przemyskiego i Dynowskiego, czerpiąc repertuar od wiejskich muzykantów: przede wszystkim od Władysława Piroga i Wojciecha Pilcha ze Słonnego oraz Kapeli Sowów z Piątkowej, uzupełniając go popularnymi dawniej na tym (przygranicznym) terenie tańcami i śpiewami ukraińskimi. Nie boją się również wykraczać poza granice Pogórza i okazyjnie grywać melodie z dalszych stron pasa wschodniej Polski i zachodniej Ukrainy, naśladując w tym m.in. mistrza skrzypiec z rzeszowszczyzny Jana Marka, który gdy usłyszał w radiu melodię, która mu się spodobała, mówił czule – ona musi być moja!
Zgodnie z dawnymi wiejskimi obyczajami, Kapela gra przede wszystkim do tańca – odpowiednio długo ogrywając motywy melodyczne, łącząc je w suity i dając tańczącym możliwość “wytańczenia” się. Nieobce jest im doświadczenie całonocnego grania, do ostatniego tancerza na parkiecie.
Muzycy należą również do innych kapel grających do tańca – Hajda Banda, Traszno, C.K. Kapela, Kapela Brodów – z którymi ograli dziesiątki potańcówek i zdobywali nagrody i wyróżnienia na takich konkursach jak Stara i Nowa Tradycja, Mikołajki Folkowe, Turniej Muzyków Prawdziwych. Organizują kluby festiwalowe z tańcami tradycyjnymi m.in. w czasie festiwalu Pieśń Naszych Korzeni w Jarosławiu, a dawniej również festiwalu Galicja Gnojnica.
https://www.facebook.com/kapela.ozimkowicza
Skład:
Konrad Ozimek – skrzypce
Paweł Iwan – cymbały, śpiew
Anna Iwan – basy, śpiew
Michał Biel – baraban
WĘDROWNA ORKIESTRA GIMPLÓW

To dęto-skrzypcowy projekt poświęcony muzyce wschodniej Lubelszczyzny. Impulsem do powstania zespołu była dawna opowieść śpiewaczki Anny Malec o żydowskiej kapeli Gimplów — muzykantów z Biłgoraja, którzy sto lat temu ze swoją muzyką przemierzali okoliczne wsie i miasteczka rozkładając przenośny parkiet i grając ludziom do tańca.
Muzyczną osią przedsięwzięcia są muzykanci z okolic Tomaszowa Lubelskiego i ich muzyka: Ignacy Bednarz- wybitny skrzypek grywający z orkiestrami dętymi oraz fleciści z Antonim Bednarzem na czele.
Wśród innych inspiracji wymienić można choćby kapele z Dzierążni, Majdanu Górnego oraz kapelę Kimaka z Woli Gródeckiej. Gimple to muzyka drogi, koncerty w miejscach, gdzie lokalne melodie dawno już nie wybrzmiewały
