Zespoły na Folkowisku 2024

Na Folkowisku występują artyści z różnych regionów Polski i Europy, którzy najczęściej są w pewien sposób powiązani (choć nie zawsze) z muzyką folkową. Wśród tegorocznych wykonawców znajdziesz takie zespoły jak Dikanda, Kapela ze Wsi Warszawa, Żywiołak, czy Daj Ognia. Każdy z naszych wykonawców ma swój niepowtarzalny styl i charakter, a razem tworzą bogaty i różnorodny repertuar. Zapraszamy do zapoznania się z ich twórczością i dołączenia do wspólnej zabawy na Festiwalu Folkowisko!

Kapela ze Wsi Warszawa

Zespół Kapela ze Wsi Warszawa został założony
w Warszawie w 1997 roku. Grupa wyróżnia się unikalnym podejściem do tworzenia muzyki, łącząc tradycyjne ludowe melodie, wiejskie przyśpiewki
i ballady z nowoczesnym brzmieniem. Muzyka, eksplorująca korzenie ludowe, przekroczyła granice Polski, przynosząc liczne nagrody. Legendarne występy oraz twórcza eksploracja dziedzictwa ludowego uczyniły z zespołu ikonę polskiego folku. Otrzymane nagrody, w tym Fryderyki, świadczą
o uznaniu zarówno w kraju, jak i za granicą.

Magdalena Sobczak Kotnarowska
Sylwia Świątkowska
Ewa Wałecka
Piotr Gliński
Paweł Mazurczak
Maciej Szajkowski
Mariusz Dziurawiec
Miłosz Gawryłkiewicz

DIKANDA

Dikanda to uznany szczególnie na zagranicznym rynku muzycznym szczeciński zespół grający world music.

W swojej twórczości Dikanda stawia na autentyczność stylu – poszukuje nowych nurtów i większość utworów jest oryginalnymi kompozycjami. Muzyczne inspiracje czerpie z tradycyjnych, folkowych brzmień szeroko rozumianego orientu – od Bałkanów, przez Izrael, Kurdystan, Białoruś po Indie. W ich utworach można usłyszeć głównie brzmienia bałkańskie i cygańskie. Koncerty Dikandy to niezwykle emocjonalna podróż po etnicznych brzmieniach, żywiołowe spotkanie pełne energii, charyzmy, prawdziwych uczuć.

Ania Witczak – śpiew, akordeon
Dominik Bieńczycki – skrzypce
Daniel Kaczmarczyk – instrumenty perkusyjne
Piotr Rejdak – gitary
Grzegorz Kolbrecki – kontrabas
Kasia Bogusz – śpiew
Szymon Bobrowski – trąbka

Żywiołak

Tego zespołu przedstawiać już dziś w Polsce nikomu nie trzeba. Od roku 2005 konsekwentnie pracuje ukazując światu nowe, absolutnie świeże spojrzenie na spuściznę słowiańskiej muzyki ludowej. To za sprawą tej piątki pasjonatów dowiedzieliśmy się o „polskim neofolku”. Wzorem najlepszych kapel tworzących styl „innovative folk” w Skandynawii, czy innych krajach Europy poznaliśmy wyjątkowo przyswajalny gatunek czerpiący całymi garściami z polskiej spuścizny kulturowej. Czerpiąc z takich zespołów jak Hedningarna czy Hoven Droven zapodaje nam Żywiołak podróż szlakami przedchrześcijańskiej zachodniej i wschodniej Europy. Bez wątpienia jako pierwszy w sposób absolutnie bezkompleksowy odkurzył temat mało znanej słowiańskiej mitologii. Bez wątpienia jako pierwszy przyczynił się do „boomu” zainteresowania kulturą rodzimą jaki ma obecnie w Polsce miejsce. Bez wątpienia stał się inspiracją dla wielu projektów muzycznych, które od tej pory zaczęły u nas powstawać. Robert Jaworski – lira korbowa, fidel renesansowa Kamil Strzyżewski – lutnia romantyczna, bas akustyczny Wiktoria Kwiatkowska – wokal, przeszkadzajki

Daj Ognia

 

Tułamy się między Polską a Skandynawią, grając po tancbudach, stypach i świętych gajach.
Po drodze przystajemy u malowanych wrót
w karczmach na zamarzniętym Bałtyku.
Gramy pod nogę i ku zadumie ludziom spod strzechy
i spod azbestowej dachówki, przeplatając tradycje muzyczne Północy i Południa. Ogrywamy stare wiejskie melodie na własną anachroniczną modłę,
przywołując nastroje z urojonej wioski
– plebejski rejwach, echa obrzędów,
wołanie o śmierć w panieństwie i tupot
bosych stóp po zamarzniętej glebie.

Anna Sitko – śpiew, basy;
Michał Górka – tagelharpa, mandola, flet;
Wit Rzepecki – strakharpa, dudy, lira nowogrodzka;
Agnieszka Oramus – bęben obręczowy, darabuka,
baraban, santur;
Michał Biel – bęben obręczowy, baraban, kości.

HrayBery/ГрайБери

HrayBery/ГрайБери przywraca do życia zapomnianą muzykę powstałą na styku dwóch kultur – polskiej i ukraińskiej. Repertuar zespołu to przede wszystkim utwory taneczne (kozaki, kołomyjki, mazurki, polki i walce) zrekonstruowane na podstawie archiwalnych źródeł: nut oraz nagrań audio. Melodie te zostały zebrane przez ukraińskich i polskich badaczy w dorzeczu Sanu oraz innych częściach Galicji wschodniej. Używane przez zespół instrumenty (takie jak skrzypce, cymbały bęben i bas) były powszechne na tych terenach już od końca XVI w.

Brzmienie zespołu pozwala słuchaczowi zanurzyć się w dawnej, wielokulturowej muzyce tanecznej, regionów zamieszkałych wspólnie przez Polaków, Ukraińców, Żydów i Romów.

Janusz Prusinowski Kompania 

Janusz Prusinowski Kompania (wcześniej Trio) to uczniowie i kontynuatorzy wiejskich muzykantów i śpiewaczek, mistrzów improwizowanych mazurków i oberków – Jana Lewandowskiego, Kazimierza Meto, Józefa Zarasia, Piotra
i Jana Gaców, Stanisława Stępniaka,
Marii Siwiec, Marii Pęzik i in.
– a zarazem awangardowa formacja
o charakterystycznym brzmieniu.
Muzykę dopełniają tańcem, trasy koncertowe łączą z prowadzeniem warsztatów,
znajomość dawnego muzykanckiego rzemiosła ze współczesną wrażliwością.

Na repertuar Kompanii składają się tańce i pieśni
z Polski Centralnej, przede wszystkim mazurki – śpiewane, improwizowane, zawirowane, szalone.

 

Warszawskie Combo Taneczne

Postanowili ocalić od zapomnienia piękne piosenki, prezentując je we współczesnym brzmieniu i aranżacjach bliskich oryginałom. Repertuar Warszawskiego Combo Tanecznego to w przeważającej mierze piosenki przedwojenne, które 80 i więcej lat temu bawiły i wzruszały publiczność na rewiach, dansingach, a także na stołecznych ulicach i podwórkach.

Jan Młynarski– śpiew, bandżola
Piotr Zabrodzki– bandżola,  śpiew
Tomasz Duda – saksofon
Anna Bojara – piła
Wojtek Traczyk – kontrabas
Karol Szczubełek–  gitara
Mateusz Wachowiak – akordeon
Maurycy Idzikowski – trąbka

 

Wandrunik

Zespół Wandrounik powstał na początku 2021r. Tworzy go grupa znajomych którzy łączą Podlaski folk z punk rockiem. Sami o sobie mówią, że są z Białostoczczyzny i wędrują z różnych jej zakątków tak na koncerty jak i na próby. Teksty zespołu są w większości w języku białoruskim, oraz „po svojemu”. 
W ich repertuarze można znaleźć piosenki autorskie (Nie ma Nas, Pustka, Samahon) numery na wiersze białoruskich poetów takich jak Wiktar Szwed, Maksim Bahdanowicz, pieśni ludowe, oraz covery podlaskich zespołów rockowych jak np. „KARDON” czy „VERITAS”.

 

Kapela Zdzisława Kwapińskiego

Charyzmatyczny Zdzisław Kwapiński wraz ze swoją załogą po raz kolejny pojawi się na scenie Folkowisko Festiwal
Znana i uwielbiana przez miłośników tradycyjnej muzyki grupa, która jak nikt inny potrafi roztańczyć i rozbawić. Kapela Zdzisława Kwapińskiego przeniesie Was do czasów tradycyjnych potańcówek, które odbywały się „na dechach”.

Orkiestra Taneczna Bonanza

Gramy tradycyiny repertuar taneczny wykonywany na podmieiskich zabawach od lat dwudziestych XX w.

Na naszych potańcówkach można posłuchać i zatańczyć w rytm zarówno tradycyjnych, wiejskich melodii, jak i przebojów doskonale znanych bywalcom międzywojennych dansingów. Wszystko zawieramy w świeżej, mocnej formie.
Gwarantujemy, Ze nóżki same tańczą!

Zuzanna Zimonczyk – śpiew i trąbka
Jakub Zimonczyk – harmonia 3-rzedowa
Marcin Chrzanowski – puzon
Wojciech Lubertowicz -diaz (maly zestaw perkusyiny)
Filip Majerowski – tuba i spiel

Muzykanci

Grupa ma w repertuarze pieśni tradycyjne z niemal wszystkich zakątków Polski. inspiruje się też muzyką łemkowską, węgierską, bałkańską, cygańską i żydowską. Muzykanci należą do prekursorów brzmienia opartego na akustycznym instrumentarium i odwołującego się wprost do ludowego wzorca. To, plus ogromna sceniczna ekspresja, wykonawczy dynamizm, znakomite partie wokalne śpiewane na głosy, współdecyduje o oryginalności i atrakcyjności propozycji grupy. Muzykanci to dziś jedna z największych koncertowych atrakcji na folkowej scenie; podróż w czasie i przestrzeni: śladami wiejskich grajków, cygańskich taborów i klezmerskich orkiestr… Każdy ich koncert zwiastuje artystyczne wydarzenie.

Joanna Słowińska – śpiew, skrzypce
Jan Słowiński – altówka, basy, śpiew

Stanisław Słowiński – skrzypce
Jacek Hałas – śpiew, akordeon, lira korbowa
Alicja Choromańska-Hałas – bęben obręczowy, gordon

Teatr Złoty Róg

Teatr Złoty Róg zaprezentuje nam sztukę „Wianki – między wodą a ogniem” – jest to spotkanie z dawnymi tradycjami podkrakowskich wsi. Dzięki starodawnym pieśniom, muzyce i tańcom widzowie przeniosą się do czasu najkrótszej nocy
w ciągu roku – czasu działania mocy ukrytych w roślinach, wodzie i ogniu. Inscenizacja zwyczajów nocy świętojańskiej połączona będzie z potańcówką, do której grupa zaprosi przechodniów.

Członkowie ekipy zachęcają festiwalowiczów
i festiwalowiczki do aktywnego udziału
w widowisku i podpowiadają, aby ubrać się
w stroje ludowe lub ich elementy
oraz do przyjścia z naręczem roślin,
z których uwić będzie można własny wianek, a także do wspólnego śpiewania i tańczenia

Niezapominajki

Grupa specjalizuje się głównie w wykonawstwie tradycyjnych pieśni ludowych, oddając hołd kulturowym korzeniom.
Ich koncerty charakteryzują się nie tylko muzycznym kunsztem, ale także wesołą atmosferą i niepowtarzalnym urokiem. Niezapominajki potrafią połączyć tradycję
z nowoczesnością, przyciągając uwagę różnorodnej publiczności.

Choć może to brzmieć nietypowo, zespół zyskał rozgłos dzięki swojemu kreatywnemu coverowi piosenki „Satisfaction” The Rolling Stones, który stał się prawdziwym hitem
w sieci.